Hoe je het meeste haalt uit agency events (zonder met een lege maag en een vol hoofd naar huis te gaan)

Bart van IKAg
May 15

Agency events. Voor sommigen zijn het inspiratiedagen. Voor anderen een legitieme reden om even te ontsnappen aan je inbox. Maar hoe zorg je dat je na zo’n event niet gewoon thuiskomt met een goodiebag vol pennen, maar met inzichten waar je echt iets aan hebt?

Want eerlijk: het programma op het podium is één ding, maar de echte magie? Die gebeurt vaak in de wandelgangen. Aan de koffietafel. In die net-iets-te-luidruchtige borrelhoek.

Dus. Hoe doe je dat slim?

1. Ga niet blind. Ga voorbereid.

Veel agency owners boeken een event alsof ze een last minute citytrip pakken: “Ziet er leuk uit, we zien wel ter plaatse.” Maar da’s zelden het recept voor impact.

Weet waarom je gaat. Wat zoek je? Nieuwe ideeën rond pricing? Een oplossing voor je operationele chaos? Of gewoon even sparren met collega’s die ook met klanten zitten die ‘nog even moeten overleggen’?

Check de deelnemerslijst, leg vooraf contact, en spreek gewoon al iets af. Niet spannend. Wel slim.

2. De 40/30/30-verhouding

Nee, geen dieet. Wel een verdeling die je eventbezoek 10 keer waardevoller maakt:

  • 40% van je tijd gaat naar geplande 1-op-1’s met andere agencybazen of marketeers. 

  • 30% naar sessies die je bewust kiest. (Serieus, je hoeft écht niet naar alles.) 

  • 30% hou je vrij voor spontane ontmoetingen, onverwachte inzichten en dat gesprek met die ene vreemde in de wachtrij voor de wc.

De meeste mensen doen het andersom: 70% plenaire sessies, 20% wat losse babbels en misschien 10% één goed gesprek. Maar laat net die 40% geplande babbels nu net zijn waar je goud vindt. Niet te googelen goud.

3. Vraag slimmer. Krijg beter.

Als je iemand ontmoet, begin dan niet met “en, druk?” of “wat doen jullie precies?”

Dat zijn de agency-variant van elevator music: het speelt wel, maar niemand luistert echt.

Probeer dit eens:

  • “Wat heb jij dit jaar veranderd dat écht verschil maakt?”

  •  “Wat was zes maanden geleden nog een probleem bij jullie, en nu niet meer?”

  •  “Als je helemaal opnieuw zou moeten starten, wat bouw je als eerste terug op?”

Kleine vragen, grote antwoorden.

4. En na het event? Doen. Niet dromen.

Zó veel mensen komen geïnspireerd thuis… en doen vervolgens niks. Mailtjes. Slackjes. Je kent het.

Voorkom de inspiratiekater. Nog vóór je het event verlaat: noteer drie concrete dingen die je gaat doen. Geen vage ideeën als “meer inzetten op content”, maar heldere acties zoals “binnen twee weken staat onze nieuwe blogworkflow live”.

En: blokkeer tijd in je agenda om het ook effectief te doen. Anders wint de waan van de dag. En die wint al vaak genoeg.

Kortom: events zijn geen Netflix voor ondernemers. Ze zijn werk – het leukste werk dat je kan doen.

Wie events benadert als passieve luisteraar, komt thuis met aantekeningen. Wie ze aanpakt als actieve goudzoeker, komt thuis met ideeën, connecties en misschien zelfs een volgende groeistap.

Oh, en PS:

De IKAg-events? Die zijn nog een tikkeltje anders. Kleiner. Gerichter. Véél warmer.
Daar hoef je niet op zoek naar de juiste babbel – ze vinden jou vanzelf. Je zit er tussen agency-eigenaars die snappen wat jij doormaakt, en die oprecht willen helpen. Leren van elkaar is daar geen trucje, maar gewoon het uitgangspunt. Een beetje zoals een kampvuur, maar dan met insights in plaats van marshmallows.