Na de fusie: Hoe Shortcut en AdSomeNoise elkaar vonden (en wat er toen bloeide)

Bart van IKAg
4w

"Op een bepaald moment voel je dat er iets mag veranderen. Niet omdat het slecht gaat, maar omdat je zin krijgt in het volgende hoofdstuk."

Zo omschrijft Angelo Callant het moment waarop hij en zijn team na zeventien jaar Shortcut voelden: nu is het tijd. Shortcut draaide mooi, maar ze wilden verder. Groeien. Impact maken. “We zaten op een kantelpunt. We hadden de juiste mensen, de juiste klanten, maar we voelden: er zit nog meer in. En dat ‘meer’ zou misschien sneller lukken als we onze krachten bundelden.”

Enter: AdSomeNoise. Wat begon met een casual etentje – zoals de beste verhalen – groeide uit tot een razendsnelle en verrassend natuurlijke fusie. Zonder eindeloze slides of ellenlange SWOTs. Gewoon: een klik, een gezamenlijke ambitie en een stevig buikgevoel.

Angelo Callant

Van spaghetti tot synergy

Een ex-Shortcutter die inmiddels bij AdSomeNoise werkte, zag het potentieel en bracht de twee partijen samen. “AdSomeNoise zocht naar uitbreiding richting 360°-aanpak, wij wilden onze technologische poot versterken. En toen we met Steven, hun CEO, rond de tafel zaten, voelde het meteen juist. Geen gedoe, geen pushen. Gewoon twee ondernemers die elkaars verhaal begrepen.”

Binnen twee maanden was de deal rond. Angelo en zijn co-founder kregen een plek in het managementteam, Shortcut ging op in een groter geheel en het avontuur begon. “We sprongen, en het voelde goed.”

Culturen mengen is kunst – en magie

Elke fusie is een beetje zoals samenwonen. Je brengt je eigen gewoontes mee, je leert nieuwe ritmes kennen, en onderweg ontdek je elkaars sterke kanten. “Bij Shortcut draaide alles om lange relaties, warme connecties. Bij AdSomeNoise was het tempo hoger, de mindset data-gedreven en super efficiënt. Anders? Zeker. Verrijkend? Nog veel meer.”

De samensmelting bracht frisse dynamiek. Teams leerden van elkaar, klanten kregen een bredere service, en er ontstond ruimte om op grotere schaal te denken. “We kwamen uit een wereld waar klanten relaties waren. Bij AdSomeNoise waren ze eerder businesscases. Dat was wennen, maar het heeft ons ook scherper gemaakt.”

En het team? Dat stapte bijna voltallig mee over. “Dat vond ik magisch om te zien. Sommigen zagen meteen de kansen, anderen hadden wat tijd nodig, maar het feit dat zovelen meegingen zegt iets over het vertrouwen in het verhaal.”

Leerrijke rit langs de snelweg van synergie

Natuurlijk: groeien samen is ook zoeken. Hoe werk je samen? Hoe neem je beslissingen? “We leerden snel dat cultuur iets is wat je niet zomaar verandert – het verandert jou ook. Maar dat is niet negatief. Het dwingt je om te herbekijken hoe je dingen doet, wat je écht belangrijk vindt.”

Angelo noemt het hele traject een masterclass in samenwerken. “We doken met open vizier in dat grotere geheel. Soms met trial-and-error, maar altijd met de intentie: hoe maken we dit samen sterker?”

Wat hij zou aanraden aan anderen?

“Verdiep je op voorhand in hoe de andere partij werkt, denkt en communiceert. Niet enkel strategisch, ook menselijk. Want het is die menselijke fit die de motor smeert.”

Een nieuwe horizon, met zon en soms een wolkje

Twee jaar later kijkt Angelo met trots terug. En met zin in wat nog komt. “Het landschap is zó boeiend. Kleine bureaus die scherp gespecialiseerd zijn. Grotere spelers die aan schaal bouwen. Je ziet dat er meer dan ooit behoefte is aan samenwerking en complementariteit.”

Zijn tip voor agency-owners die twijfelen over een verkoop of fusie?

“Weet waar je naartoe wil. Niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk. Wat wil je leren? Hoe wil je evolueren? En vooral: met wie wil je dat doen? Want als die match er is, dan kan zo’n fusie niet alleen logisch zijn… maar zelfs leuk.”

En ja, soms begint dat dus gewoon met een spaghetti bolognese en een goeie babbel.