Waarom korting geven vaak je agencywaarde ondermijnt (en wat je beter doet)
Steel deze tool: de Korting-Nee-Kaart™
We’ve all been there.
Je hebt net een mooi voorstel uitgewerkt. Strategisch, creatief, technisch alles op punt. Je team is enthousiast. De offerte is scherp maar fair. En dan… komt het moment van de waarheid.
“Zeg, kan daar nog iets af?”
Het is één zinnetje, met vergaande gevolgen. Want hoe reageer je?
Een diepe zucht, gevolgd door een “ik check het even intern”? Of een nerveuze lach, en dan maar zwichten?
Voor veel agency owners en account managers is dit dé moment van zwakte. En tegelijk het begin van een lange glijbaan naar lagere marges, onzekere positionering en… frustratie.
Korting geven voelt als toegeven. Omdat het dat ook is.
Waarom korting zo verleidelijk is (en zo destructief)
Korting voelt als een makkelijke uitweg. Een shortcut naar de deal. Een signaal van ‘we willen jullie écht graag als klant’.
Maar laten we dat even doorprikken met de scherpe naald van logica.
Korting is niet gratis
Als je €100.000 factureert aan een klant, en je werkt aan een gezonde brutomarge van 50%, dan bli…
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.