Waarom “first-time client discounts” je agency meer kosten dan ze opleveren
Hoe korting als lokmiddel je marge ondergraaft, je klantrelatie verzuurt en je pipelineproblemen verbergt.
Stel je voor: je zit in een pitchgesprek, de klant fronst, en je voelt de deal wegglippen. Je denkt: “Als ik nu 20% korting geef, dan komt de rest later wel goed.” Spoiler: dat gebeurt zelden. Je eerste fase moet winstgevend zijn, want soms komt er helemaal geen tweede fase.
De verleiding van de korting
Het is logisch dat agencies naar dit trucje grijpen. Een lege pipeline voelt als een brandalarm, en korting lijkt de snelste manier om de rook te blussen. Maar wat doe je eigenlijk? Je leert de klant dat je prijs onderhandelbaar is. En je eigen mensen leer je dat hun werk blijkbaar niet de volle waarde waard is.
Waarom korting je klem zet
Vier klassieke valkuilen: de klant verandert van baas of investeerder en verdwijnt; ze verwachten altijd opnieuw korting; ze hebben nooit de intentie gehad om langer te blijven; of jij wil hen gewoon niet meer terugzien. Allemaal opgelost door één simpele regel: prijs alles van bij het begin winstgevend.
Belgische en Nederlandse realiteit
Uit onze eigen data blijkt dat gemiddeld 28% van de bureaus in de Benelux ooit structureel korting gaf aan nieuwe klanten.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.