Van uitvoerder naar strateeg: hoe jouw agency boven de briefing uitstijgt
(ook al vraagt de klant nog altijd: "En hoeveel posts per week zijn dat dan?")
De droom van veel agencies is strategischer werk doen. Meedenken, mee vormgeven, mee richting geven. Geen brandjes blussen of 'dringend iets voor gisteren', maar écht impact maken. Alleen: hoe raak je daar als agency? En nog belangrijker – hoe overtuig je je klant dat jij dat strategisch werk waard bent?
Spoiler: het is geen kwestie van mooier jargon gebruiken. Het is een shift in mindset, werkwijze en communicatie. En ja – er zijn tools voor. En benchmarks. En een flinke portie zelfvertrouwen.
Waar zitten we vandaag?
Volgens het 2023 State of the Digital Agency Report van SoDA geeft 76% van de agencies aan dat ze “strategisch werk willen verkopen”, maar slechts 24% van hun inkomsten komt uit dat soort werk. In België (waar frieten prioritair blijven op funnels) ligt dat cijfer gemiddeld zelfs lager: amper 17%, volgens een steekproef van 52 bureaus uit het IKAg-netwerk.
De rest? Die inkomsten komen uit operationele uitvoering: contentproductie, campagnes, websites, CRM-implementaties, SEO…
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.