IKAg

IKAg

Van uitvoerder naar strateeg: hoe jouw agency boven de briefing uitstijgt

(ook al vraagt de klant nog altijd: "En hoeveel posts per week zijn dat dan?")

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Jul 28, 2025
∙ Paid
Share

De droom van veel agencies is strategischer werk doen. Meedenken, mee vormgeven, mee richting geven. Geen brandjes blussen of 'dringend iets voor gisteren', maar écht impact maken. Alleen: hoe raak je daar als agency? En nog belangrijker – hoe overtuig je je klant dat jij dat strategisch werk waard bent?

Spoiler: het is geen kwestie van mooier jargon gebruiken. Het is een shift in mindset, werkwijze en communicatie. En ja – er zijn tools voor. En benchmarks. En een flinke portie zelfvertrouwen.

Waar zitten we vandaag?

Volgens het 2023 State of the Digital Agency Report van SoDA geeft 76% van de agencies aan dat ze “strategisch werk willen verkopen”, maar slechts 24% van hun inkomsten komt uit dat soort werk. In België (waar frieten prioritair blijven op funnels) ligt dat cijfer gemiddeld zelfs lager: amper 17%, volgens een steekproef van 52 bureaus uit het IKAg-netwerk.

De rest? Die inkomsten komen uit operationele uitvoering: contentproductie, campagnes, websites, CRM-implementaties, SEO…

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture