Van KMO naar Corporate: hoe je agency de sprong maakt naar grote merken zonder kopje-onder te gaan
Een diepgaande gids voor agencies die willen groeien van lokale klanten naar enterprise-niveau - met realistische valkuilen, financiële benchmarks en strategieën om grotere merken aan te trekken én te
Van KMO naar Corporate: de Grote Sprong Voorwaarts (en hoe je niet onderweg verdrinkt)
Iedere agency komt vroeg of laat op dat punt. Je hebt gewerkt voor kleine en middelgrote bedrijven, de projecten lopen lekker, de naam begint rond te zingen in de markt... en dan komt dat idee: we moeten groter spelen.
Enterprise. Corporate. Brands met budgetten waar je boekhouder spontaan hartjes van in z’n Excelsheet tekent.
Maar - en dit hoort erbij - ook met processen die trager draaien dan een overheidsprinter in slaapstand, met procurementafdelingen die je in cirkeltjes laten lopen, en met stakeholders die meer titels hebben dan een Netflix-serie seizoenen.
Deze handleiding is je realistische kompas. Geen hype, geen “ga gewoon all-in op enterprise!”.
Wel: wat het écht vraagt, wat het kan opleveren, en wat het kapot kan maken als je niet voorbereid bent.
1. Enterprise is geen gouden berg, het is een mijnenveld met uitzicht
Veel agency owners denken: “We moeten naar boven. Meer prestige, meer budget, minder gezeur.”
De realiteit? Enterprise-klanten kunnen je agency even goed maken als kraken.
De cijfers liegen er niet om.
Gemiddeld duurt een enterprise salescyclus 6 tot 12 maanden, betaaltermijnen lopen van 60 tot 120 dagen, en één klant kan plots meer dan 40% van je totale omzet vertegenwoordigen.
Dat is geen groei, dat is afhankelijkheid in een maatpak.
Enterprise is lucratief, maar risicovol.
Wie niet voorbereid is, wordt niet ingehuurd - maar uitgeperst.
2. Ze kopen geen creativiteit, ze kopen geruststelling
KMO’s kopen enthousiasme.
Enterprises kopen zekerheid.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.



