Van dichtgetimmerd naar dynamisch
Hoe je klanten overtuigt om van fixed scope naar sprints te gaan
Er was eens een projectplan. Mooie Gantt-chart, strakke deadlines, alles vastgelegd tot op de pixel. Iedereen blij. Tot het project begon. Halverwege veranderde de wetgeving, vond de klant ineens een concurrentiefunctie die “ook even” moest, en bleek dat de API van hun CRM traag was als een slak op vakantie. Drie maanden later was het plan een vod papier, het budget opgeblazen, en de klant mopperde dat “we dit toch niet zo hadden afgesproken?”
Welkom in de wondere wereld van fixed scope. Het voelt veilig omdat alles vaststaat, maar het is eigenlijk de Titanic van projectaanpakken: prachtig in theorie, maar als je onderweg een ijsberg tegenkomt, zinkt het hele ding.
Daarom is het tijd om je klanten te laten zien dat sprints geen agile-hype zijn, maar een logische, veilige en zelfs goedkopere manier om digitale projecten te bouwen.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.