IKAg

IKAg

Share this post

IKAg
IKAg
Van API tot ‘aha’

Van API tot ‘aha’

Hoe je tech-jargon vertaalt naar vertrouwen bij niet-technische klanten

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Aug 22, 2025
∙ Paid

Share this post

IKAg
IKAg
Van API tot ‘aha’
Share

Je geeft een demo. Alles loopt gesmeerd. De klant knikt, glimlacht, stelt een paar vragen over kleurkeuzes. Jij klapt je laptop dicht met een tevreden gevoel. En dan, twee dagen later, dat mailtje: “Kunnen jullie nog eens uitleggen wat dat API-ding doet?” Bam. Terug naar start.

We denken vaak dat we helder communiceren, maar in werkelijkheid praten we in onze eigen taal. Een taal vol frameworks, endpoints en pull requests. Een taal die perfect werkt in je Slack-kanaal, maar die bij een niet-technische klant eerder overkomt als Klingon. Het gevolg? Wantrouwen, verwarring, verkeerde aannames, en soms zelfs extra werk dat nooit nodig was geweest.

Deze gids leert je hoe je dat vertaalt naar iets wat klanten begrijpen én waarderen - zonder je als een clown te voelen die constant dingen moet versimpelen. Want goed communiceren is geen “dumbing down”, het is “levelling up”.

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share