Het monster dat niemand ziet
Scope creep is een beetje zoals muizen in je keuken. Je hoort ze niet meteen, maar plots zit je marges vol kruimels en is je team gefrustreerd omdat ze wéér gratis extra werk doen. Volgens het “Agency Benchmarks Report 2024” verliest het gemiddelde agency tussen de 20 en 30% marge door niet-gemanagede scope creep. Twintig procent! Dat is alsof je een jaar lang elke vrijdagavond gratis pintjes gaat uitdelen in het café om de hoek. Leuk voor de sfeer, rampzalig voor je portefeuille.
Het probleem is dat scope creep zelden groots en dramatisch verschijnt. Het komt in kleine zinnetjes:
“Kan je dit er nog snel bijdoen?”
“Ah, dat stond toch impliciet in de briefing?”
“Het is maar een uurtje, toch?”
En je team zegt ja. Want ze willen helpen. Of ze durven geen nee te zeggen. En jij denkt: “we lossen dat later wel op.” Spoiler: later is nooit.
Herkennen van scope creep
Scope creep begint onschuldig. Een extra button hier. Een extra rapportje daar. Maar voor je het weet, is …
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.