Project overrun: hoe voorkom je dat je projectbudget in rook opgaat?
Als agency owner ken je het wel: dat zalige gevoel aan het begin van een project. Iedereen gemotiveerd, de klant is enthousiast, het plan is waterdicht… en dan gebeurt het. Die budgetlijn doet wat een lijn op een festivaltoilet ook vaak doet: ze loopt over.
Volgens het KPMG “Project Management Survey Report” zegt maar liefst 74% van de organisaties dat minder dan de helft van hun projecten binnen budget blijven. En dat terwijl 85% aangeeft dat hun projecten wel voldoen aan de “business intent”. Oftewel: de klant is blij, maar je marge is weggesmolten als een ijsje in de Sahara.
Laten we eens kijken waarom budgetten ontsporen, en belangrijker nog: hoe jij als agency-eigenaar dat kunt voorkomen zonder elke dag je Excel-sheet te knuffelen.
Optimisme is je grootste vijand (na scope creep)
Mensen zijn van nature optimistisch. Zelfs als we weten dat iets zes weken zal duren, zeggen we tegen de klant met een brede glimlach: "Drie weken moet lukken!" En dan zeggen we er fluisterend bij: "Als alle…
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.