IKAg

IKAg

Onboarding is geen welkomsmailtje. Het is een strategisch wapen.

Jul 25, 2025
∙ Paid
Share

Als je ooit gedacht hebt: “We beginnen gewoon met de briefing en zien dan wel,” dan is dit artikel voor jou. Want klantonboarding is geen administratieve opwarming. Het is geen obligate kennismaking met PowerPoint op de achtergrond en croissants op tafel. Het is de start van je relatie, je positionering, je vertrouwen, je retentie én je rentabiliteit. Ja, allemaal tegelijk.

Klinkt dramatisch? Wacht tot je klant halverwege maand twee zegt: “Ik had eigenlijk iets anders verwacht…”
Dan weet je pas wat drama is.

Welkom in de wereld van onboarding. Waar de meeste agencies het laten liggen, en jij dus het verschil kan maken.

Waarom onboarding alles verandert (en waarom jij dat beter weet)

Een sterke onboarding is geen overbodige luxe – het is je eerste verdedigingslinie tegen churn, scope creep en communicatie-ellende. Volgens recente cijfers (en wie zijn wij om data te negeren) is slechte onboarding in de top 3 van redenen waarom klanten afhaken binnen de eerste drie maanden. De andere twee? Sc…

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture