Omgaan met tegenslagen en verloren klanten
Hoe je mentaal én zakelijk overeind blijft als klanten wegvallen of groei stagneert
Inleiding – Het hoort erbij, maar het doet pijn
Iedere agency-owner herinnert zich de eerste keer. Die ene klant die je dacht voor het leven te hebben, die plots “even wil praten”. Je denkt: “Nieuwe briefing! Nieuwe kans!” Maar het wordt: “We gaan toch een andere richting uit.” BAM. Klap in je gezicht. Alsof je Tinder-match na zes maanden zegt: “Ik dacht dat dit vrijblijvend was.”
Statistieken? Uit Agency Benchmarks 2024 blijkt dat agencies gemiddeld 10–20% van hun klanten per jaar verliezen. Churn is geen uitzondering, het is de regel. De vraag is dus niet óf je een klant verliest, maar hoe je ermee omgaat. En daar begint de kunst van agency-veerkracht.
De eerste klap doet het meest pijn
De eerste keer dat je een klant verliest, voelt het alsof iemand je stoelpoten wegzaagt terwijl jij net een taart in de oven hebt gezet. Je ziet alles instorten.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.