Inflatie op dieet: wat betekent dat voor jouw agency?
De koppen zijn duidelijk: inflatie zakt naar het laagste peil sinds begin 2024. Fijn voor onze boodschappentassen. Maar wat betekent het voor agencies? Korte versie: de rook trekt op, de rente gaat ooit eens geeuwend zitten, CFO’s durven weer vooruit kijken, en jij hebt een unieke kans om jouw marges te herstellen zonder je waarde te dumpen. Geen “alles moet goedkoper”, wél “toon me voorspelbare waarde”. Ik vind dat we dit momentum niet mogen laten liggen.
Wat daalt er eigenlijk (en vooral: wat niet)?
Inflatie die daalt, betekent niet dat prijzen dalen. Het betekent dat ze minder snel stijgen. Die stevige indexsprongen van 2022–2024 zitten al lang in je loonsom gebakken. Die gaan niet terug de doos in. Wat wél gebeurt: je salary drift normaliseert. Reken niet meer op jaarlijkse 7–10% stijging van je loonkost, maar op 2–3% als nieuwe bandbreedte. Dat is je zuurstof. Gebruik die om marges te herstellen in plaats van ze weg te onderhandelen.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.