Lieve Chantalle,
Ik werk in-house als marketingverantwoordelijke bij een middelgroot bedrijf.
We doen heel wat zelf, maar af en toe schakelen we een agency in.
En ik weet niet hoe ik dit zacht kan zeggen… maar ik word moe van agencies.
Ze zeggen allemaal dat ze “geen klassiek bureau” zijn.
Maar na het eerste gesprek sturen ze tóch een standaard deck met te veel Engelse woorden, een teamfoto waarop niemand in de camera kijkt, en een voorstel van 40K “voor een strategische doorlichting.”
Soms vraag ik iets praktisch, en krijg ik een brand book van 78 pagina’s terug.
Soms vraag ik of ze even kunnen meedenken, en krijg ik een offerte van 4.500 euro “voor exploratie”.
Ik wil graag samenwerken. Echt.
Maar ik heb geen tijd om vierhonderd meetings te doen.
Ik wil geen moodboards meer waar het woord “human-centric” drie keer op staat.
En als ik nog één keer “we zijn challenger by design” hoor, bel ik mijn nichtje van 14 om het dan maar zelf te doen in CapCut.
Hoe zeg ik tegen een agency:
Doe. Gewoon. Wat. We. Nodig. Hebben.
Zonder onbeleefd over te komen?
Of ben ik gewoon aan het veranderen in de klant waarvan zij straks een meme maken?
Help me,
In-house. In de war.
Lieve In-house,
Wat een verfrissende vraag. En wat een feest van herkenning.
Laat me je alvast geruststellen: jij bent niet de moeilijke klant.
Jij bent gewoon iemand die weet wat ze wil - en die het beu is om elke keer een toneelstukje te moeten meespelen over ‘co-creatie’ terwijl je eigenlijk gewoon een deftige LinkedIn-campagne nodig had tegen vrijdag.
Wat jij voelt, is de clash tussen agencytaal en realiteitstaal.
In agencytaal heet een mail “een touchpoint”.
In realiteit wil jij gewoon een antwoord vóór de middagpauze.
En weet: agencies zijn geen slechte mensen.
Ze zijn gewoon… hoe zal ik het zeggen… emotioneel gehecht geraakt aan hun eigen methodologie.
Ze willen waarde tonen, relevant zijn, strategisch meedenken, positionering verdiepen, brand purpose versterken…
Maar ze vergeten soms: jij zit intussen met een intern salesteam dat nu een nieuwsbrief nodig heeft. Niet morgen. Niet na een workshop. Nu.
Laat me je een paar communicatievitamines geven:
Zeg wat je nodig hebt. En niet wat je voelt dat je zou moeten vragen.
Wil je gewoon een social post? Zeg: “Ik heb een social post nodig.”
Niet: “Kunnen jullie meedenken over hoe we onze community op LinkedIn kunnen activeren?”
Want dan krijg je een brainstorm, vier slides, en een verkennende meeting met een junior strateeg die nog nooit iets gepost heeft behalve vakantiefoto’s.
Gebruik de magische zin: “We willen vooral vooruitgaan.”
Dat is agencycode voor: laat al die strategie nu maar even zitten, we moeten iets kunnen opleveren.
Ze snappen dat. Ze zullen knikken. En dan - hopelijk - de juiste mensen inschakelen die doen in plaats van denken over denken.
Vraag altijd: “Wie doet dit, wanneer, en wat kost het?”
Niet om moeilijk te doen.
Maar omdat sommige agencies per ongeluk drie mensen op een task zetten waarvan jij dacht dat het gewoon “even die tekst herschrijven” was.
En dan staat er een regel op de factuur:
Copywriting exploratie - 1.650 EUR
En jij denkt: “Hadden we daar niet gewoon ‘Openingsuren geüpdatet’ gevraagd?”
Tot slot: durf te zeggen wat je eerder meemaakte.
Zeg: “We zoeken een partner die ons snapt. Geen consultant die ons opnieuw wil uitvinden.”
Of: “We zoeken geen brandfilosofie, maar een team dat snel kan schakelen en niet bang is van deadlines.”
De goeie agencies zullen daar blij van worden. De slechte zullen “even moeten herbekijken of dit wel binnen hun DNA past.”
(En dan weet jij genoeg.)
Dus, lieve In-house In de War,
Jij bent niet lastig.
Jij bent gewoon klaar met bullshit.
En daar is niks mis mee.
Integendeel.
Agencies hebben klanten zoals jij nodig.
Die hen terug op aarde trekken als ze weer aan het zweven zijn boven hun eigen purpose-piramide.
Jij bent degene die fluistert:
“Ja, dat is een mooi idee. Maar wanneer staat het live?”
En geloof me: diep vanbinnen zijn er creatieven die je daarvoor dankbaar zijn.
Want niets is zo frustrerend als eindeloos schaven aan een post die nooit het daglicht ziet omdat de strategische workshop nog niet helemaal ‘klopte met het merkkompas’.
Dus: zeg het met liefde.
Maar zeg het wel.
Liefs en deliverables,
Chantalle
Heeft zelf ooit “brand eco-systeem” gezegd tegen een klant die gewoon een foldertje wou