Hoeveel mag het kosten?
Over marketingbudgetten, groeifases en agencies die het verschil maken (of net missen).
Je zit met een prospect rond tafel. Je voelt de klik. Je deck staat strak, je ideeën zijn straf. En dan komt ‘m – niet altijd expliciet, soms als een blik, een kuchje, een zijdelingse opmerking:
“Wat kost het eigenlijk, zoiets?”
Of erger:
“Ons marketingbudget is nogal beperkt momenteel.”
Ah… het budgetmonster. Half mythe, half excuus. Maar hoe bepaal je eigenlijk wat redelijk is? En belangrijker: hoe moet jij als agency daar slim en strategisch op inspelen?
Laten we even onze innerlijke finance nerd opwarmen en het hebben over dé vraag waar niemand écht een kant-en-klaar antwoord op lijkt te hebben:
“Welk marketingbudget past bij welk type bedrijf?”
Want nee – het is geen one-size-fits-all. En ja – het maakt uit of je klant een high-growth SaaS-startup is of een familiebedrijf met een trage printer en een nog tragere beslissingstijd.
Eerste waarheid: marketingbudgetten zijn (meestal) omzetgebaseerd.
Er zijn tonnen benchmarks, maar de meest gehanteerde vuistregel is:
Marketingbudget = x% van je …
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.