IKAg

IKAg

Hoeveel mag het kosten?

Over marketingbudgetten, groeifases en agencies die het verschil maken (of net missen).

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Jul 22, 2025
∙ Paid
Share

Je zit met een prospect rond tafel. Je voelt de klik. Je deck staat strak, je ideeën zijn straf. En dan komt ‘m – niet altijd expliciet, soms als een blik, een kuchje, een zijdelingse opmerking:

“Wat kost het eigenlijk, zoiets?”

Of erger:
“Ons marketingbudget is nogal beperkt momenteel.”

Ah… het budgetmonster. Half mythe, half excuus. Maar hoe bepaal je eigenlijk wat redelijk is? En belangrijker: hoe moet jij als agency daar slim en strategisch op inspelen?

Laten we even onze innerlijke finance nerd opwarmen en het hebben over dé vraag waar niemand écht een kant-en-klaar antwoord op lijkt te hebben:
“Welk marketingbudget past bij welk type bedrijf?”
Want nee – het is geen one-size-fits-all. En ja – het maakt uit of je klant een high-growth SaaS-startup is of een familiebedrijf met een trage printer en een nog tragere beslissingstijd.

Eerste waarheid: marketingbudgetten zijn (meestal) omzetgebaseerd.

Er zijn tonnen benchmarks, maar de meest gehanteerde vuistregel is:

Marketingbudget = x% van je …

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture