IKAg

IKAg

Share this post

IKAg
IKAg
Hoe toch nog groeien in een moeilijke markt

Hoe toch nog groeien in een moeilijke markt

Een handleiding voor agency owners die liever vooruitgaan dan achteruit scrollen.

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Aug 21, 2025
∙ Paid

Share this post

IKAg
IKAg
Hoe toch nog groeien in een moeilijke markt
Share

Waarom stilvallen geen optie is

Markten zijn grillig. De ene maand vliegen de leads binnen alsof er gratis festivalbandjes uitgedeeld worden, de volgende maand zit je naar je telefoon te staren alsof het een Tamagotchi is die niet meer piept.

Maar hier is de harde waarheid: wachten tot “de markt weer aantrekt” is een luxe die je niet hebt. Agencies die blijven bewegen, zelfs als het traag voelt, bouwen spieren op. Agencies die stilstaan, verliezen marktaandeel aan concurrenten die wél proactief zijn.

Framework om je mindset te shiften:

  • Survival → Training → Groei
    Zie moeilijke markten als trainingskampen. In survivalfase hou je het licht aan. In trainingsfase bouw je systemen en focus. Daarna komt de groei – vaak harder en sneller dan in de boomjaren, omdat je sterker en efficiënter bent geworden.

Groei ≠ meer omzet

Veel agency owners lopen rond met “grotere omzet” als badge of honour. Maar omzet is een opschepperige KPI. Winst is de stille kracht die je bedrijf gezond houdt.

Benchmark:

  • Gezonde agencies: 15–25% nettowinst

  • Gemiddelde BE/NL agencies: 5–10%

  • Agencies in survivalmodus: <5% (lees: je werkt harder dan een stagiair, maar betaalt jezelf slechter uit)

Checklist: is mijn omzet wel échte groei?

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share