Hoe toch nog groeien in een moeilijke markt
Een handleiding voor agency owners die liever vooruitgaan dan achteruit scrollen.
Waarom stilvallen geen optie is
Markten zijn grillig. De ene maand vliegen de leads binnen alsof er gratis festivalbandjes uitgedeeld worden, de volgende maand zit je naar je telefoon te staren alsof het een Tamagotchi is die niet meer piept.
Maar hier is de harde waarheid: wachten tot “de markt weer aantrekt” is een luxe die je niet hebt. Agencies die blijven bewegen, zelfs als het traag voelt, bouwen spieren op. Agencies die stilstaan, verliezen marktaandeel aan concurrenten die wél proactief zijn.
Framework om je mindset te shiften:
Survival → Training → Groei
Zie moeilijke markten als trainingskampen. In survivalfase hou je het licht aan. In trainingsfase bouw je systemen en focus. Daarna komt de groei – vaak harder en sneller dan in de boomjaren, omdat je sterker en efficiënter bent geworden.
Groei ≠ meer omzet
Veel agency owners lopen rond met “grotere omzet” als badge of honour. Maar omzet is een opschepperige KPI. Winst is de stille kracht die je bedrijf gezond houdt.
Benchmark:
Gezonde agencies: 15–25% nettowinst
Gemiddelde BE/NL agencies: 5–10%
Agencies in survivalmodus: <5% (lees: je werkt harder dan een stagiair, maar betaalt jezelf slechter uit)
Checklist: is mijn omzet wel échte groei?
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.