Grip op je cijfers: hoe agencies winstgevend worden zonder hun ziel te verliezen
Een complete gids voor agency-eigenaars die van buikgevoel naar financieel inzicht willen - met cashflowtips, marges, benchmarks.
De stilte na de storm
Vrijdagavond. Je Slack is stil, het team lijkt oké, projecten lopen. Je opent je rekening en krijgt het soort kippenvel dat normaal gezien voorbehouden is aan horrorfilms en een te dure restaurantfactuur. “We draaien toch goed?”
Precies. Tot je ontdekt dat boekhouding achteruitkijkt en cashflow vooruit ademt. Winst op gevoel is rijden met beslagen ruiten. En beslagen ruiten eindigen in vangrails. We gaan ze even droogwrijven.
Wat je boekhouder niet doet (en jij dus wel moet)
Boekhouders zijn fantastisch. Maar ze rapporteren verleden tijd. Jij wil stuurbaarheid in de tegenwoordige toekomende tijd. Daarom heb je een agency-dashboard nodig dat elke week antwoordt op één vraag: verdienen we vandaag geld, en komt dat geld ook binnen vóór het op is? Niet marmeren ERP-paleizen. Een levend systeem met drie laagjes: gevoel van vandaag, overzicht van de maand, trend van het kwartaal. De thermometer, de weegschaal en de bloedtest. Alle drie of je mist diagnoses.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.