IKAg

IKAg

Dichter bij de kassa: waarom agencies niet in de Like-zone mogen blijven hangen

Hoe je als agency van vanity metrics naar omzetimpact schuift, en zo van leverancier naar strategische partner groeit

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Sep 17, 2025
∙ Paid

Hoe dicht zit jij bij de omzet van je klant?

Agencies leven vaak in twee werelden. In de ene wereld tonen we grafieken met stijgende pijltjes, likes en followers. In de andere wereld zit de CFO die denkt: “mooi, maar hoe helpt dit mijn omzet?” Het verschil tussen die werelden bepaalt of je gezien wordt als strategische partner of als kostenpost.

Laten we dat verschil eens helder in kaart brengen.

De drie zones van omzetdichtheid

Ik herdoop de klassieke zones naar iets wat beter past bij de agencyrealiteit:

  • De Like-Zone (ver weg van omzet)
    Hier rapporteren we dingen die leuk zijn voor op de slides: website traffic, social followers, bereik, views. Mooie leading indicators, maar ze zijn nog niet direct te vertalen naar omzet. CFO’s noemen dit “de afdeling entertainment”.

  • De Lead-Zone (halverwege)
    Dit zijn metrics die tastbaarder worden: demo-requests, downloads, raw leads, event-badges. Klinkt dichter bij business, maar het gevaar is dat je blijft steken in volume. Tien leads waarvan negen studenten? Je klant begint te geeuwen.

  • De Loot-Zone (dicht bij de kassa)
    Hier gebeurt de magie: meetings met decision-makers, gekwalificeerde pipeline, deals influenced, revenue closed. Dit is de zone waar je onaantastbaar wordt. Niemand ontslaat het bureau dat aantoonbaar zorgt voor een vollere pipeline.

Waarom dit onderscheid belangrijk is

Hoe dichter jij als agency bij omzet zit, hoe veiliger je positie. In crisistijden snijdt een bedrijf eerst in de Like-zone, dan in de Lead-zone, en pas als laatste in de Loot-zone. Agencies die kunnen bewijzen dat ze bijdragen aan Loot, overleven stormen. Agencies die blijven hangen in Like, krijgen als eerste de rekening.

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture