IKAg

IKAg

De M&A-markt voor digitale agencies in Nederland en België: warm, volwassener en minder voorspelbaar dan ooit

De stille storm in agency-land: hoe digitale bureaus in NL & BE massaal richting overname verschuiven

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Dec 01, 2025
∙ Paid

(Met data uit de Brookz Sectormonitor Digital Marketing 2025.)

Sinds enkele jaren is de overnamemarkt voor digitale agencies in Nederland en België geen achterkamerfenomeen meer. Waar vroeger “overname” vooral klonk als een ongemakkelijk woord dat je in de keuken fluistert (“mogen de developers het al weten?”), is het vandaag een strategisch instrument. Agencies bouwen ermee. Groepen consolideren ermee. Private equity ontbijt ermee.

Brookz, dat zichzelf niet toevallig positioneert als het Nederlandse overnameplatform, publiceerde in 2025 een sectormonitor over Digital Marketing. Vol data, goed gedocumenteerd en duidelijk opgesteld.

(Maar laten we eerlijk zijn: Brookz heeft er natuurlijk belang bij dat de markt levendig lijkt. Een overnameplatform dat zegt “er gebeurt eigenlijk niet zo veel”, dat zou zijn alsof een restaurant hun menukaart opent met: “We raden u de charcuterie niet aan. Het is twijfelachtig.”)

Toch: zelfs met de commerciële bril van Brookz in gedachten is hun rapport bijzonder nuttig. En wie genoeg M&A-ervaring heeft (of wekelijks discussies over multiples voert tijdens cappuccino’s en vendor calls), ziet dat veel cijfers kloppen met de realiteit in Nederland én België.

Laat ons dus de data nemen, de nuance geven, en de markt in haar volle complexiteit bekijken.

1. De markt groeit, maar de snelheid verschilt per land - en per type agency

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture