De klant is koning, maar geen keizer aub.
Hoe je als agency niet kopje-onder gaat door één grote vis in je vijver
Er zijn maar weinig dingen die zo lekker voelen als een grote klant binnenhalen. Je team juicht, je Slack explodeert van de 🎉-emoji’s, en op vrijdag trakteer je misschien wel op sushi in plaats van de gebruikelijke croque monsieur. Maar achter die champagnebubbels schuilt een risico waar menig agency ’s nachts van ligt te woelen: klantconcentratie.
Als één klant méér dan 30% van je omzet vertegenwoordigt, dan heb je geen klantrelatie meer – dan heb je een afhankelijkheidsrelatie. En afhankelijkheid is leuk in romantische komedies, maar minder in je P&L.
Waarom is klantconcentratie zo’n groot probleem?
1. Cashflow onder vuur
Stel je voor: je klant stopt. Of beslist om drie maanden pauze te nemen. Of vraagt plots om korting wegens “budgetcuts”. Bij een evenwichtige klantenmix vang je dat op. Maar als één klant de helft van je omzet is? Dan ben je de pineut. En je team ook.
2. Machtsspelletjes
Grote klanten weten dat ze groot zijn. En dus komt er plots een mail:
“Kunnen jullie nog even een ext…
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.