Wat is de bus-factor?
De bus-factor is een informele maatstaf die bepaalt hoeveel mensen binnen een organisatie (of project) kunnen uitvallen voordat de hele boel instort. In simpel Nederlands: als iemand onder een bus komt, hoeveel kennis en kunde verdwijnt er dan mee? Hoe lager de bus-factor, hoe kwetsbaarder je agency is. Een bus-factor van 1 betekent dat je agency letterlijk ophoudt te bestaan als die ene persoon wegvalt.
Hoewel de term uit de softwarewereld komt, waar sommige programmeurs als enigen de geheime saus van de codebase kennen, is de bus-factor minstens even relevant in marketing- en digitale agencies. Want wees eerlijk: hoeveel agency-eigenaars zijn hun agency? Hoeveel key medewerkers dragen alles op hun schouders? En hoe vaak hangt het succes van een project af van die ene strategische duizendpoot die het allemaal wel regelt?
De bus-factor in agencies: hoe erg is het?
Laten we eens kijken naar hoe een lage bus-factor eruitziet in een agency:
De Founder Dependency: De eige…
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.