IKAg

IKAg

Share this post

IKAg
IKAg
De bus-factor in agencies

De bus-factor in agencies

Waarom je niet onder een bus wil belanden (en je agency ook niet)

Bart van IKAg's avatar
Bart van IKAg
Jul 30, 2025
∙ Paid

Share this post

IKAg
IKAg
De bus-factor in agencies
Share

Wat is de bus-factor?

De bus-factor is een informele maatstaf die bepaalt hoeveel mensen binnen een organisatie (of project) kunnen uitvallen voordat de hele boel instort. In simpel Nederlands: als iemand onder een bus komt, hoeveel kennis en kunde verdwijnt er dan mee? Hoe lager de bus-factor, hoe kwetsbaarder je agency is. Een bus-factor van 1 betekent dat je agency letterlijk ophoudt te bestaan als die ene persoon wegvalt.

Hoewel de term uit de softwarewereld komt, waar sommige programmeurs als enigen de geheime saus van de codebase kennen, is de bus-factor minstens even relevant in marketing- en digitale agencies. Want wees eerlijk: hoeveel agency-eigenaars zijn hun agency? Hoeveel key medewerkers dragen alles op hun schouders? En hoe vaak hangt het succes van een project af van die ene strategische duizendpoot die het allemaal wel regelt?

De bus-factor in agencies: hoe erg is het?

Laten we eens kijken naar hoe een lage bus-factor eruitziet in een agency:

  • De Founder Dependency: De eige…

Keep reading with a 7-day free trial

Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 IKAg
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture

Share