De Belgische pitchmarkt onder de loep: wat H1 2025 ons écht leert
Een analyse van het rapport “Pitchs & tendances NL BE S1 2025” van andzup Benelux.
Andzup Benelux bracht zijn rapport “Pitchs & tendances NL BE S1 2025” uit: een analyse van de Belgische pitchmarkt in de eerste helft van dit jaar. Op het eerste gezicht lijkt het een overzicht van wie waar won. Maar onder de motorkap schuilen veel diepere inzichten. Inzichten die bepalen of jij straks groeit, of plots naast de boot valt.
Een paar bommetjes om mee te starten: in 100% van de gevallen waar een uitgaand bureau werd geïdentificeerd, koos de klant voor een nieuwe partner. Je mag dus nog zo’n goede relatie hebben: loyaliteit is geen verdienmodel meer.
Tweede bommetje: de pitchkalender is veranderd. Vroeger was januari–maart het moment. Nu heb je er twee: januari én mei–juni. Wie alleen in november-december prospecteert om in januari zichtbaar te zijn, mist de tweede helft van het jaar.
Derde: globale communicatie daalt, creatief en digitaal winnen. Klanten knippen hun budgetten op en verdelen over meerdere bureaus. De droom van “full service” is mooi, maar klanten geloven het niet meer. Ze zoeken specialisten, hybriden en partners met bewezen expertise.
En dat is nog maar de intro. De rest van het rapport leert je waar de echte kansen liggen, hoe de spelregels veranderen, en waarom je je eigen businessmodel dringend moet updaten.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to IKAg to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.