Lieve Chantalle,
Ik ben accountmanager bij een agency dat zichzelf ‘boutique’ noemt (lees: 14 mensen, geen HR en een koffiemachine die al sinds 2021 op onderhoud wacht).
Mijn jobomschrijving zegt dat ik “de brug vorm tussen klant en creatie”. Maar ik voel me eerder een gammele loopbrug die met ducttape en Slack-emojis bijeen wordt gehouden.
De klant wil “iets viraals dat AI gebruikt, maar zonder dat je het ziet, en vooral niet té experimenteel.” O ja, en “tegen eind deze week.”
De creatieven rollen met hun ogen en zeggen: “We gaan toch niet wéér iets doen dat ‘de klant leuk vindt’?!”
Ik ben moe, Chantalle.
Moe van de tone of voice discussies. Moe van decks met 74 slides die toch nooit worden geopend. Moe van mezelf horen zeggen: “Tuurlijk, ik check het even met het team.”
Ben ik kapot? Of gewoon aan het leren wat een agency écht is?
Met vriendelijke maar wankele groet,
Accountable Maar Breekbaar
Lieve A.M.B.,
Jij bent niet kapot.
Jij bent gewoon... op standaard agency-temperatuur gebakken: halfgaar, licht gebruind door het blauwe licht van je scherm, en gevuld met schuldgevoelens over niet-replyen op mails van gisteren.
Wat jij doormaakt heet in medische kringen ook wel het Tussenpersoon-Syndroom.
Symptomen zijn onder meer:
- Onverklaarbare jeuk bij de woorden “last-minute briefing”
- Kortsluiting bij “het moet niet veel kosten, maar wel knallen”
- Nachtelijke dromen waarin je ‘t woord “alignment” gilt in een leeg Zoom-gesprek
Laat me een paar dingen helder stellen, met de wijsheid van iemand die al dertig jaar in marketing rondloopt en enkel nog schrik heeft van PowerPoints met meer dan twee lettertypes:
Je bent niet zwak. Je bent zachtgekookt.
En dat is oké. Zachtgekookt is ook een culinaire status. Er schuilt kracht in mensen die niet elke dag creatie of klant de grond in duwen met hun ego. Jij bent de lijm. En ja, lijm stinkt soms. Maar het houdt wel alles samen.
Je hebt niet gefaald. Je bent gewoon wakker geworden in het level ‘realiteit’.
Het romantische idee van “brug tussen klant en creatie” klinkt als een schattige houten ophaalbrug in Brugge.
In realiteit ben jij een wiebelige brug in een storm, waarlangs vrachtwagens met feedback denderen zonder remmen. En jij staat daar, met je paraplu van positiviteit en een Excel-sheet als vangnet.
De klant weet vaak niet wat hij wil.
En da’s geen probleem. Wat wel een probleem is, is doen alsof hij dat wél weet.
Dus wanneer iemand zegt: “Doe iets viraals met AI”, mag jij gerust antwoorden:
“Topidee. Wil je dat het viraal gaat via controverse, kattenvideo’s of een onbedoelde privacyinbreuk?”
Werk met opties. Maak het tastbaar.
En wees niet bang om met liefde een droom af te schieten die gebouwd is op TikTok-illusies en de contentkalender van een ander merk.
Creatieven willen ruimte, geen richtlijnen.
En jij, arme bruggenbouwer, probeert intussen met een mix van smiles, shout-outs en syntaxis te zorgen dat niemand elkaar met een whiteboardmarker aanvalt.
Wees streng maar rechtvaardig. Zeg: “Als jij écht de briefing niet wil lezen, mag je straks ook het telefoontje met de klant doen waarin we uitleggen waarom we een post hebben gemaakt die hun CEO ‘vreemd’ noemt.”
Geloof me. Ze lezen plots álles.
En nu het belangrijkste: vergeet jezelf niet.
Neem af en toe een meeting op wandel. Scroll een kwartiertje door de Instagram van een agency die nog dieper in de shit zit dan jullie. Bestaat echt, zoek op #teamvibes en #creativespirits.
Of, als dat niet helpt: neem een lege slide, schrijf in caps:
NIET ALLES MOET NOG VOOR VRIJDAG
Hang het boven je scherm. Print het op je kussen. Borduur het op je hoodie.
Lieve A.M.B.,
Jij bent niet breekbaar. Jij bent buigzaam. En dat is een superkracht.
Maar zelfs een elastiek breekt als je ‘m jarenlang overrekt tussen urgenties, meningen en “kan het nog 10% beter?”.
Dus af en toe moet je iets knippen: verwachtingen, werkuren, of gewoon een meeting die tóch niet doorgaat.
Je bent niet alleen.
Elke agency heeft minstens één iemand zoals jij.
En als je dit leest en denkt: “ik wíl niet meer de lijm zijn”... dan is dat oké. Er zijn ook mensen nodig die zeggen: “Sorry, dit is de laatste keer dat ik een smiley in een statusupdate zet.”
Liefs,
Chantalle
Creatief geweten van de Vlaamse agencysector sinds de faxmachine met pensioen ging